Suffragette (2015)

Suffragette (Biografi, Drama, Historia):
London 1912: Kvinnorna har börjat tröttna på att inte bli behandlade som männen och därför har de nu tagit upp en kamp om rösträtten och jämlikheten

Suffragette är en historisk biografi från 2015 som handlar om kvinnornas kamp om rättvisa och jämlikhet i London under 1912. Det rörde sig om en kamp som kom att kosta dom både sina jobb, sina hem och familjer, sin frihet och även sina liv. I huvudrollen som frihetskämpen Maud Watts ser vi Carey Mulligan, en så kallade fotsoldat som deltog i kampen om jämställdheten och dessa "soldater" skydde inga medel för att få sina röster hörda, något som flera år senare kom att bli verklighet i större delar av världen.

Maud jobbar på ett tvätteri där kvinnorna har dåliga arbetsförhållanden och låga löner

Jag är inte så insatt världens historia, dels för att jag hellre ser framåt än bakåt men jag uppskattar ändå filmer som Suffragette, filmer som kan lära mig något. Att få se kvinnornas kamp om rättvisa har öppnat upp mina ögon och även om jag visste att vi aldrig har varit jämlika med männen så hade jag inte en aning om hur vi en dag tog steget till att bli det och hur mycket det kom att kosta dessa kvinnor som praktiskt taget gav upp allt för att få sin rösträtt. Historian är därför gripande och medtagande på ett unik sätt som trots sin enkelhet fick mig att bli berörd. Nu, 100 år senare, är det tyvärr fortfarande så att vi kvinnor har sämre lön och inom vissa yrkeskategorier också sämre arbetsförhållanden än männen, något som förhoppningsvis kommer blir jämlikt en vacker dag.

Kvinnorna protesterar i hopp om att få en jämlikhet.

Jag har aldrig fastnat för skådespelerskan Carey Mulligan som här tar sig an huvudrollen, men det stoppar inte mig ifrån att se att hon gör ett strålande jobb och att hon här presterar bättre än vad hon någonsin tidigare har gjort. Däremot så är inte Mulligan den enda som jag har haft svårt att få upp ögonen för utan Helena Bonham Carter tillhör också en av dessa skådespelerskor, och med tanke på att hon här, för en gång skull, inte är utspökad till det oigenkännliga så kan jag nu även tycka om henne. Övriga skådespelare gör även de en stark insats då de lämnar avtryck på filmens historia och hjälper till att föra den framåt.

Helena Bonham Carter syns här i en normal roll som Edith Ellyn.

Suffragette är utan tvekan en stark och berörande film som lyfter ett ämnen som tyvärr, i vissa former, finns kvar än idag och det är just det som gör den så aktuell. Dock består filmen endast av grådaskiga färgtoner, utan att vara svartvit, vilket inte gör den vidare vacker för ögat men ändå intressant. Det går inte heller att undgå att vissa frågor och händelser förblir obesvarade och jag hade åtminstone velat se en lösning på de personliga familjeproblemen innan sluten trycktes upp i näsan på oss, men vi kan inte få allt och på det stora hela så är Suffragette verkligen en film som jag kan rekommendera.

Maud är beredd att offra allt för rättvisan.

Originaltitel: Suffragette.
Svensk titel: Suffragette.