Fathers and Daughters (2015)

Fathers and Daughters (Drama):
En prisvinnande författare kämpar för att klara av livet som änkling samtidigt som han försöker uppfostra sin dotter efter att ha genomlidit ett mental sammanbrott. Och 27 år senare försöker hans nu vuxna dotter forma sitt egna liv.

Då jag har blivit uppdaterad från en DVD till en Blu-rayutgåva kastade jag mig för andra gången in i det vackra och starka dramat Fathers and Daughters (sv. titel: Fathers & Daughters) från 2015 som har Russell Crowe, Amanda Seyfried och Kylie Rogers i de ledande rollerna som Jake Davis och hans dotter Katie som vuxen och barn. Precis som sist så är detta fortfarande ett drama som är fyllt av kärlek och värme samtidigt som sorgen och tragedin ligger och tycker på i bakgrunder och även denna gången är det just det som gör filmen så oerhört stark och älskvärd. Fathers and Daughters är alltså fortfarande en film som både gör ont att se samtidigt som den värmer ens sårade hjärta på djupet.

Pappa Jake är en författare som kämpar på efter sin frus död genom att dölja sin sjukdom för alla.

Fathers and Daughters tar upp det tunga ämnet om att förlora sin mamma i en ung ålder samtidigt som ens pappa tillfälligt måste lämna bort en, något som kommer tära på barnet ifråga ända in i vuxen ålder och även på fadern själv. Vi får alltså följa Katie både som liten och stor och se hur hennes livssituation påverkar och formar henne, och inte minst skapar en psykisk ohälsa och ett självdestruktivt beteende. Detta betyder att filmen hoppar fram och tillbaka i tiden, dock utan förvarningar vilket gör den något rörig emellanåt och det finns även stunder då tempot är något skiftande. Men detta är inget som påverkar filmen negativt och så länge man har huvudet på skaft så blir det inga problem.

Katies psyke påverkas av all sorg och tragedi.

Filmen har förutom en stark rollista ett fint budskap som lockar till både glädje och tårar då den bärs upp av starka skådespelare som alla presterar bra i sina rollen. Amanda Seyfried går in på djupet då hon väcker det ensamma i sin vuxna karaktär Katie och visar hur hon har tagit skada av livet, och Russell Crowe förmedlar kärlek då hans karaktär Jake tappert kämpar både för sig själv och sin dotter i med och motgångar. Och jag som i vanliga fall inte är allt för glad i barnskådespelare måste ändå säga att den unga Kylie Rogers gör ett strålande jobb då det kommer till att gestalta den unga Katie. Hon och Russell Crowe har en stark kemi vilket gör att deras far och dotter relation känns äkta och hon agerar dessutom bättre än vad många vuxna skådespelar gör.

Kylie Rogers och Russell Crowe har en bra kemi vilket gör att deras far och dotterrelation känns äkta.

Fathers and Daughters bjuder alltså ännu en gång på ett stark drama som återigen fick mig att brista ut i tårar och denna gången kan jag inte ens skylla på vinet då det var frånvarande. Så den andra titten bevisar helt enkelt att Fathers and Daughters är precis så stark som jag upplevde den första gången och även om jag fortfarande upplever slutet något klyschigt och lite för Hollywood:aktigt så är och förblir filmen både stark och sevärd. Med andra ord: ett drama som man måste se.

Hollywoodandan ligger i luften.

Originaltitel: Fathers and Daughters.
Svensk titel: Fathers & Daughters.