Zoolander (2001)

Zoolander (Komedi):
Den ytliga och manliga supermodellen Derek Zoolander håller på att tappa sin status i strålkastarljuset då den nya och heta modell Hansel har dyker upp, något som modegurun Mugatu passar på att utnyttja genom att hjärntvätt Derek i hopp om att få honom till att mörda den Malaysiska premiärministern

Zoolander är en komedi från 2001 där man driver med modevärlden och dess modeller som sägs sakna intelligens och det görs här på ett så dumt sätt att det blir underhållande. Zoolander är alltså en typ av komedi som överdriver allt till det extrema, men eftersom det görs medvetet blir det lätt att ta emot dumheterna som annars hade retat upp mig.

Mannen bakom looken: Derek Zoolander

I huvudrollen som Derek Zoolander syns Ben Stiller som överdriver allt på rätt sätt. Han gestaltar en manlig och trög supermodell som håller på att svalna efter att den nya och heta konkurrenten Hansel (Owen Wilson) har dykt upp från ingen stans. Tillsamman går de nu lösa på catwalken där bästa man må vinna samtidigt som de måste stoppa Derek, som har blivit hjärntvättade, från att ha ihjäl den Malaysiska premiärminister. Stiller och Wilson har en bra kemi och trots extrem överdrivenhet så köper jag deras argument och tolkning av den skeva modevärlden som förutom dom själva innehåller extrema karaktärer som designern Mugatu och hans assistent Katinka som spelas av Will Ferrell och ex-modellen Milla Jovovich. Men allt är inte helt uppskruvat då Christine Taylor syns i en lite mer normal roll som reportern Matilda Jeffries, aka Zoolanders blivande kärleksintresse.

Konkurrensen är hård mellan Zoolander och Hansel

Förutom en skruvad handling så innehåller Zoolander mängder av kändisar som dyker upp i småroller som sig själva och det är också dom som till stor del gör filmen till vad den är, vill säga en skev tolkning av kändis- och modevärlden. En del blinkar bara förbi i bakgrunden medan andra får en och annan kort replik, men deras blotta närvaro förgyller åtminstone filmen på ett eller annat sätt samtidigt som det är kul att bara lägga märke till dom. Dessutom innehåller Zoolander referenser till både det ena och andra, bland annat kan vi skåda en egen version av öppningsscenen till filmen 2001 och jag är säker på att det finns mängder av liknelser som man missar om man inte är insatt i filmens värld. Men hur som helst, Zoolander är trots sin ålder en underhållande komedi som kommer få dig att skratta så länge du har en känsla för överdriven humor och medveten dumhet och det är just därför som jag kan rekommendera denna filmen.

Kändisar blinkar förbi i bakgrunden.

Originaltitel: Zoolander.
Svensk titel: Zoolander.
Tagline: "3% Body Fat. 1% Brain Activity".
Genre: Komedi.
Skådespelare: Ben Stiller, Owen Wilson, Christine Taylor, Will Ferrell, Milla Jovovich m.fl.
Regissör: Ben Stiller.
Filmmanus: Drake Sather, Ben Stiller och John Hamburg.
Speltid: 89 min (Blu-ray).
Språk: Engelska.
Undertext: Svenska.
Land: Tyskland, USA.
Åldersgräns: Rekommenderad från 7 år.
Premiärår / Utgivningsår: 2001.
Sv. Biopremiär: 1 Februari 2001.
Distributör: Paramount.
DVD och Blu-rayrelease: 21 Augusti 2002 (DVD) och 18 Juli 2012 (Blu-ray).
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (DVD): Otroligt snygga interaktiva menyer • Kommentarer av Ben Stiller och manusförfattarna Drake Sather och John Hamburg • 5 borttagna scener med kommentarer av Ben Stiller • 5 förlängda scener med kommentarer av Ben Stiller • Bortklippt material • 2 originalsketcher från VH1 / Vogue Fashion Awards •1996/97 • Musikvideo – ”Start he Commotion”– med The Wiseguys reklamfilmer • Fotogalleri • Alternativ slutsekvens.
Köp filmen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (Blu-ray): - .
Hyr filmen hos: SF Anytime