Lost River (2014)

Lost River (Drama, Fantasy, Mysterium):
Den ensamstående tvåbarnsmamman Billy sveps in i en mörk värd för att kunna rädda sitt hus och sin familj, samtidigt som sonen Bones hittar en väg som leder till en undervattensstad.

Lost River är en mystisk och underlig dramafilm från 2014 som är skriven, regisserad och producerad av skådespelaren Ryan Gosling, och som mot all förmodan inte själv syns till i filmen. Detta är Goslings regi- och manusdebut och för att vara just en debut så är det faktiskt inte helt illa pinkat, men han borde definitivt gå tillbaka till att stå framför kameran och inte bakom. Filmen må nämligen vara väldigt vacker att titta på men den har också många brister, så som en allmänt konstig och obegriplig handling tillsammans med ett djurplågeri med en dödlig utgång och just det sistnämnda är något som jag inte vill se eller tolererar att se på film.

Lost River är mörk och vacker men obegriplig

Lost River är alltså en mörk, dyster och tystlåten film som jag inte riktigt kan sätta fingret på, och ärligt talat så greppar jag aldrig riktigt handlingen. Men en sak är säker, filmen är allt bra underlig och vid en närmare eftertanke så inser jag dessutom att den påminner något om Ryan Goslings värdelösa film Only God Forgives. Visserligen så har de båda filmerna inte mycket gemensamt men det är ändå något med känslan och utseendet som påminner dom om varandra, något som är på gott och ont. Som sagt så är Lost River rätt så vacker att titta på då den fängslar en med sina underliga färger men den skruvade handlingen är inte till filmens fördel eftersom den mer eller mindre är lite obegriplig. Vad jag förstår så kämpar den ensamstående mamman Billy (Christina Hendricks) för att behålla sitt hus genom att ta ett konstigt jobb som inte fyller någon funktion, och hennes äldsta son Bones (Iain De Caestecker) letar efter en stad som finns under vattnet samtidigt som han vill övervinna den onda Bully (Matt Smith) som tycks göra alla illa, men vad exakt detta har med saken att göra förstår jag aldrig riktigt.

Billy tar sig an ett konstigt jobb för att kunna behålla sitt hus

Skådespelsmässigt så är Lost River stark men som film så är den mer som en mörk men ändå färgglad dynga. Saoirse Ronan som vi ser i rollen som den något ensamma Rat greppar mig totalt med sin blotta närvaro och hennes karaktär få mig att må dåligt fast på ett bra sätt och detsamma gäller Christina Hendricks som syns i rollen som mamma Billy. Dock kan jag aldrig ta Iain De Caesteckers karaktär Bones till mig vilket är en nackdel då han står för den manliga huvudrollen. Alla presterar alltså bra då de lyckas leverera ett gäng underliga karaktärer som flyter samman med den mystiska och obegripliga handlingen och hade det nu inte varit för alla brister så hade kanske Lost River kunnat bli bra. Filmen och karaktärerna hade helt enkelt bara behövt ett annat manus och en annan story.

Rat fängslar mig med sin kärlek till sin rått

Originaltitel: Lost River.
Svensk titel: Lost River.