Annabelle (2014)

Annabelle (Rysare, Skräck, Mysterium):
John har hittat den perfekta presenten till sin havande fru Mia, en vacker docka med vit klänning. Men Mias glädje över dockan blir inte långvarig då det snart visar sig att den döde Annabelle Higgins finns i dockan.

Rysaren / skräckfilmen Annabelle är en prequel (företrädare) till och en spin-off på filmen The Conjuring som kom 2013 och där vi nu få följa och se de obehagliga moment som dockan Annabelle tillförde sina ägare, och vad som gör filmen lite extra tilltalande är att själva dockan faktiskt existerar och att händelserna i filmen bygger på dennes ondska. Nu är det ju visserligen så att jag inte riktigt tror på såna här saker men jag gick in i filmen med ett öppet sinne och till min stora förvåning så visade sig Annabelle vara mer obehaglig än vad jag hade förväntat mig. Inte för att filmen skrämde slag på mig men det lyckades åtminstone få mig något uppmärksam på ondskans närhet.

Dockan Annabelle

Även om Annabelle nu är bättre än förväntat så har filmen sina brister som väger tungt. Allt rullar på sakta och de obehagliga momenten är så pass dolda eller överdrivna att jag under den första timmen inte ens känner av dom. Det blir alltså antagligen för lite eller för mycket av det goda och jag kan inte heller skapa ett medlidande gentemot huvudkaraktären Mia (Annabelle Wallis) vars nyfödda barn Leah dockan vill komma åt. Däremot lyckas Alfre Woodard, som syns i birollen som Evelyn, ta mig till tårar under en scen där hon berättar om vad som hände henne och hennes dotter för flera år sedan. Även om denna historia antagligen ska ligga i lä jämfört med det mor- och dotterdrama som pågår här och nu så berör det mig mer än något annat i filmen, vilket också blir Annabelles svaga styrka.

Evelyn berättar om sitt förflutna.

Nu vet jag inte hur pass mycket sanning det ligger i historian om Annabelle och vare sig det är påhitt eller ej så har ändå filmen något litet att erbjuda. Dock kan jag inte blunda för likheterna som finns mellan Annabelle och andra gamla filmer som Dolly Dearest och Child's Play och detta gör också att filmen inte känns helt originell, men den är ändå sevärd och nästa på gränsen till att vara bra. Och hade det nu inte varit för segheten i början och bristen på medlidande gentemot karaktärerna så hade den kanske kunnat bli ännu bättre, men nu få Annabelle nöja sig med att uppfattas som lite medelmåttig.

Något spökar i Mias hem.

Originaltitel: Annabelle.
Svensk titel: Annabelle.