Kingsman: The Secret Service (2014)

Kingsman: The Secret Service (Action, Komedi, Äventyr):
En spionorganisationen rekryterar en småkriminell men lovande ung man som få bli en del av byråns utbildningsprogram där konkurrensen är hård. I samma veva dyker även ett globalt hot upp då en intelligent men något galet geni försöker ordna till världen

Kingsman: The Secret Service är en brittisk actionkomedi från 2014 som bygger på serietidningen The Secret Service av Mark Millar och Dave Gibbons. Jag är inte så insatt i serietidningens värld men jag måste ändå erkänna att jag blev lite besviken på filmen och detta eftersom jag hade trott att Kingsman: The Secret Service skulle vara en tvättäkta actionfilm och inte en komedi. Actionsekvenserna är få och lätträknade och istället för att koncentrera sig på uppdraget riktar filmen istället mer in sig på att lära upp den småkriminella och möjligen nya agenten Gary "Eggsy" Unwin (Taron Egerton). Dessa träningsuppgifter hade kunna vara underhållande och bra men istället får de filmen att kännas som en barn- och familjefilm, och då har ändå Kingsman: The Secret Service en åldersgräns på 15 år.

Eggsy värvs av agenten Harry

Trots att jag blev lite besviken på både upplägg och handling så är ändå Kingsman: The Secret Service väldigt unik då det kommer till specialeffekterna. Istället för att använda sig av normala och blodiga explosioner så använder filmen sig av något som likna fyrverkerier då folks huvud far i luften och detta ger hela filmen en känsla av att vara tagen från en serietidning, vilket den också är. Dock är övriga specialeffekter väldigt plastiga och det kan finnas en mening med det hela, men jag hade ändå föredragit om saker och ting som vapen och flygmaskiner såg verkliga ut.

Vi få se fyrverkerier när huvuden sprängs i luften.

I rollen som skurken Valentine ser vi ingen mindre än Samuel L. Jackson som här läspar sig fram med en brittisk dialekt samtidigt som han är iförd något av en street kid-stil, och just hans klädval får hans status som megaskurk att fallera. Vid hans sida ser vi Sofia Boutella i rollen som Gazelle, en kvinna med amputerad ben och som protes använder hon sylvassa knivar, något som kommer väl till pass då hon har en smak för att skära av kroppsdelar på folk. Men nu är det ju inte skurkarna som filmen egentligen riktar in sig på utan det är organisationen Kingsman som består av agenterna Harry Hart (Colin Firth), Merlin (Mark Strong) och Arthur (Michael Caine), och självklart också deras lärjungar där vi bland annat hittar den lilla småskurken Eggsy (Taron Egerton) och hans konkurrent Roxy (Sophie Cookson). Detta är en skara av duktiga skådespelare men deras beteende känns ändå lite som småskolan och jag hade därför önskat att filmen hade varit mer vuxen.

En skara agenter.

Med andra ord så är Kingsman: The Secret Service inte alls som jag hade tänkt mig och trots att jag finner filmen underhållande så blir jag besviken på upplägg och utformning. För att vara en actionkomedi så är filmen inte vidare rolig och den saknar som sagt även en del actionsekvenser. Men överlag så är detta ändå en lättsmält film som går lätt att se och därför fungerar den också bra som tidsfördriv, men mer än så blir det tyvärr inte.

Actionsekvenserna är få men vackra

Originaltitel: Kingsman: The Secret Service.
Svensk titel: Kingsman: The Secret Service.