The Conjuring (2013)

The Conjuring (Rysare, Skräck, Thriller):
Filmen är baserad på en sann historia.
De berömda spökjägarna Ed och Lorraine Warren bestämmer sig för att hjälpa en familj som blir terroriserade av en okänd ond kraft under 1971.

Det är inte någon hemlighet att jag har lite svårt för skräckfilmer och speciellt de som handlar om spöken och demoner, vilket också The Conjuring gör och just därför dömde jag nog filmen redan innan jag ens hade sett den. I regel så tycker jag inte att såna här filmer är det minsta obehagliga utan bara töntiga, därav svårigheten att se dom. Trots min negativa inställning så lyckade ändå The Conjuring överraska mig något och den visade sig vara bättre än vad jag först hade trott. Mot all förmodan så gillar jag konstigt nog handlingen och det spelar faktiskt ingen roll att jag inte tror det minsta på det som vi här får se, men att filmen sedan säga bygga på verkliga händelse... ja, inga kommentarer.

Filmen bygger på Ed och Lorraine Warrens övernaturliga upptäckter.

När det kommer till The Conjuring så gillar jag speciellt att filmen utspelar sig under 1970-talet och tro det eller ej, men filmen lyckas faktiskt bygga upp ett litet obehag som sakta skiner igenom tv-rutan tack vare husets omoderna inredning och uppbyggnad. Dock lyckas jag inte blir rädd utan jag upplever fortfarande händelserna i en film som denna som något överdrivna och inte det minsta trovärdiga eftersom allt säkerligen har en naturlig förklaring, och de spöken och demoner som här visas upp kan lika väl vara ett barn som busar... iallafall ibland. Annars så dyker även en och annan "Evil Dead" varelse upp framemot slutet, vilket inte bara får mig att skaka på huvudet utan det får mig också skratta. Trots detta så lyckas ändå filmen vidhålla en någorlunda otrevlig känsla som fångar mig lite lätt under den första halvan.

Spöken och demoner i 70-tals miljö

Patrick Wilson, som vi ser här i rollen som Ed Warren, tycks ha hamnat lite i ett fack då The Conjuring inte är den första och antagligen inte heller den sista skräckfilmen han gör. Senast såg vi honom i Insidious och dennes uppföljare Insidious: Chapter 2 som handlar om typ detsamma som The Conjuring gör, vill säga en film om spöken och demoner som förövrigt också har en uppföljare på G. Ännu en gång kastar alltså Wilson sig in i en spökjakt men denna gången tillsammans med Vera Farmiga som vi ser i rollen som han fru Lorraine Warren och jag måste ändå erkänna att de båda passar i denna typen av film. I andra roller ser vi bland annat Lili Taylor och Ron Livingston som Carolyn och Roger Perron, föräldrar till totalt fem barn som alla ser eller känner av spökena på ett eller annat sätt. Till min stora förvåning så är även barnskådespelarna duktiga och de alla gör en trovärdig rolltolkning av de skrämda barnen vilket faktiskt ökar trovärdigheten på filmen en lite aning.

Familjen Perron utsätts för onda krafter.

The Conjuring må kanske inte vara min typ av filmen men den har ändå något litet att komma med och därför är den också betydligt bättre än många andra liknade filmer. Men även om det finns små stunder av obehag så hade jag nog inte kunnat bli mörkrädd om jag så ens hade velat det, och det är också det som förstör lite av min filmupplevelse. Filmer som The Conjuring är gjorda för att man ska blir rädd och blir man inte det, ja då misslyckas de trots allt. Dock måste jag ändå säga att The Conjuring vinner lite på att spökena är lite i skymundan och lurar i mörkret utan att vara direkt synliga, det stärker åtminstone det lilla obehag som finns.

Mamma Carolyn råkar ut för en del obehag

Originaltitel: The Conjuring.
Svensk titel: The Conjuring.