Neighbors (2014)

Neighbors (Komedi):
Småbarnsföräldrarna Kelly och Mac Radner får problem när en studentförening flyttar in i huset bredvid

Ni vet den där tanke på att man kanske har ramlat över en riktigt bra komedi som kommer få en att gapskratta från början till slut? Ja, den reaktionen hade jag tyvärr förväntat mig av Neighbors (sv. titel: Bad Neighbours) och därför sitter jag nu här något besviken. Nu är det visserligen inte så att jag upplever Neighbors som en dålig och humorlös film utan den är snarare bara lite medelmåttig på sina ställen. Men det finns definitivt tid och plats för skratt och filmen bidrar trots allt med en skön och rolig underhållning, den blir bara inte så där hysteriskt rolig som jag hade hoppats på.

photo neighbors08_zpse5f95a28.jpgRolig men inte hysteriskt rolig

I Neighbors stöter vi på en annorlunda grannfejd där småbarnsföräldrarna Kelly (Rose Byrne) och Mac (Seth Rogen) får ta upp kampen mot studentföreningen som har flyttat in i huset bredvid. "Huskungarna" Teddy (Zac Efron) och Pete (Dave Franco) anordnar den ena vilda festen efter den andra vilket får föräldrarna att ta till annorlunda och barnsliga metoder för att kunna driva bort dom, allt för att kunna få uppleva husfrid igen. Detta blir självklart ett upplägg för en del smärre fejder och katastrofer som innehåller en hel del roliga och galna fyllor som i slutändan underhåller mig på ett eller annat vis... även om de kanske inte lockar fram skratt alla gånger.

Kelly och Mac infiltrerar ungdomsfesten

I huvudrollerna som Mac och Kelly, de två småbarnsföräldrarna som vill vara coola, ser vi Seth Rogen och Rose Byrne som tar upp kampen mot de vilda ungdomarna som leds av Teddy (Zac Efron) och hans sidekick Pete (Dave Franco). Jag har alltid sagt att jag har lite svårt för Seth Rogen men just i rollen som Mac känns han perfekt och Rose Byrne må vara den som locka fram det bästa ur honom. Zac Efron kastar tröjan och visar magmusklerna så fort han får chansen och jag skulle ljuga om jag inte sa att det var tilltalande och lockande. Pojkspolingen är nämligen en fröjd för ögat och att han sedan känns helt rätt i rollen som Teddy är bara ett plus i kanten.

Teddy stör grannarna på alla sätt han kan

Neighbors må kanske inte ha varit så rolig som jag hade hoppats på men jag ska inte ljuga, det finns vissa halvnakna stunder som nästan fick mig att lägga mig dubbelvikt i soffan och dö av skratt. Och med en åldersgräns på 11 år så hade jag däremot inte förväntat mig att få se nakna bröst, dildosar och massa nuppande i soffan och på golvet, men det är en överraskning som definitivt är till filmens fördel. Jag må kanske ha dålig humor men misslyckade sexscener är något som får mig att brista och bara njuta av katastrofen som spelas upp framför ögonen på mig och tack vare dessa scener så vinner ändå Neighbors mitt hjärta.

Efter misslyckat fyllesex.

Originaltitel: Neighbors.
Internationell- / Svensk titel: Bad Neighbours.
Tagline: "The battle for the street begins".
Genre: Komedi.
Skådespelare: Seth Rogen, Rose Byrne, Zac Efron, Dave Franco, Halston Sage, Christopher Mintz-Plasse, Jerrod Carmichael, Craig Roberts, Ike Barinholtz, Carla Gallo, Brian Huskey, Elise Vargas, Zoey Vargas m.fl.
Regissör: Nicholas Stoller.
Filmmanus: Andrew J. Cohen och Brendan O'Brien.
Speltid: 97 min (Blu-ray).