Dexter, säsong 1-8

Dexter:
På dagtid jobbar Dexter Morgan för Miami-polisen där han är en kriminaltekniker som är specialiserad inom blodanalys, men om nätterna är han en seriemördare som riktar in sig på att döda andra mördare.

Dexter är en TV-serie som visades på TV mellan 2006-2013 och som består av 96 avsnitt som är uppdelade på 8 säsonger. I huvudrollen som självaste Dexter, den blodanalytiker som jobbar för polisen men som begår egna mord på fritiden, se vi Michael C. Hall och i birollerna kan vi bland annat skåda Jennifer Carpenter, David Zayas och Julie Benz. Varje säsong har dessutom en betydelsefull gästskådespelare och de som sticker ut ur mängden för just mig är Yvonne Strahovski och Julia Stiles som gestaltar två av Dexters kärleksintresse.

Dexter jobbar som en blodanalytiker för polisen om dagarna...

Den första säsongen av Dexter bjuder på något nytt och spännande som vi inte har sett på tv förr och just därför blir serien originell, men med tiden så vänjer man sig vid seriens egna struktur vilket också gör den till något som känns bekant. Det som en gång var nytt blir till en vana som upprepar sig och överraskningarna som vi en gång fick blir till vardagsmat, men inte vilken vardagsmat som helst utan den där välkryddade och smakrika sorten som man inte kan få för mycket av.

... men tar lagen i egna händer om nätterna.

Vissa säger att Dexter fallerar någonstans i mitten men personligen så anser jag säsong 5 vara den bästa då Dexter och hans Lumen (Julia Stiles) bjuder på en underbar kärlekssaga, och även om säsong 6 är en religiös smörja som jag faktiskt hade kunnat vara utan så är ändå serien stark från början till slut. Men visst har den sina brister här och där.

Dexter med några av hans kvinnor genom seriens gång.

Vare sig seriens hjärta förändras eller ej så är och förblir karaktären Dexter en sort för sig, en person som både är god och ond på en och samma gång vilket också gör att jag förälskar mig i honom trots hans mordiska beteende. Michael C. Hall som gestaltar vår goda seriemördare gör rollen briljant och även om jag till en början hade lite svårt för att se honom som någon annan än den homosexuella David i Six Feet Under vande jag mig så småningom vid hans nya, unika och bättre jag, och än idag är Dexter en av mina absoluta favoritserier.

Dexters adoptivfar Harry Morgan (James Remar) såg tidigt vem hans son var och lärde honom sitt kodex

TV-SERIEINFORMATION:

Originaltitel: Dexter
Tagline: "Takes life. Seriously.", A Serial Killer with a heart..... just pray it's not yours", "No Sin. No Worry.", "Dexter takes lives. Seriously.", "America's favorite serial killer.", "He's got a way with murder.", "Blood never lies.", "Anyone has something to hide.", "World's most killer dad." (säsong 4), "Tonight's the night...", "Guilt can be a killer", The Avenging Angel Returns". "It's all on the table" (säsong 7), "Someone's Got It Coming" (säsong 7), "He Saw. She Saw." och "The End Begins" (säsong 8)".
Antal säsonger: 8.
Antal avsnitt: 96.
Genre: Drama, Kriminalare, Mysterium, Thriller.
Skådespelare: Michael C. Hall, Jennifer Carpenter, David Zayas, James Remar, C. S. Lee, Luna Lauren Velez, Desmond Harrington, Julie Benz. m.fl.
Skapare: James Manos Jr..
Speltid: 3936 min (ca 50 min per avsnitt).
Språk: Engelska.
Undertext: Svenska.
Åldersgräns: Rekommenderad från 15 år.
Sändningsår (TV):  2006 - 2013.
Distributör: Paramount.
DVD-release: 10 September 2014 (Dexter - The Complete Series, Deluxe Box Set)
Extramaterial (DVD): Dexter Early Cuts • Grand Central Terminal Artwork • Dexter Fans Pop Quiz • Celebrity Line Up • Miami Metro - Interactive Tour • A Psycological Look At Dexter Morgan • Diagnosing Dexter: Examening The Main Characters • Life Of The Party • Dexter: A Look Back.

(null)