Raw (2016)

Raw (Drama, Skräck):
Vegetarianen Justine har precis kommit in på veterinärskolan och hon har en lovande framtid framför sig. Men när nollningen sätter igång tvingas hon lägga sina principer åt sidan för att äta rått kött, något som väcker ett sug på mer kött... och blod.

Raw (originaltitel: Grave) är en fransk skräckfilm som riktar in sig på kannibalism och filmen sägs har fått sina biobesökare att kräkas och svimma. Men jag skulle nog inte vilja påstå att dessa incidenter har något med skräck att göra utan det är snarare de motbjudande scenerna som gör oss kvackelmagad människor illamående. Jag har personligen väldigt svårt för spyor och jag äcklas lätt av saker som inte ska komma in eller ut ur munnen, och just därför klöktes jag vid ett par tillfällen. Men utöver det så är filmen tyvärr varken obehaglig eller skrämmande, utan snarare bara händelselös, rörig, osammanhängande och dum.

På veterinärskolan är det viktigare med nollning än med studier

Den största bristen är ändå inte den frånvarande skräcken eller kräkreflexen som kickar in, utan det är att det tar väldigt lång tid för filmen att komma igång och istället riktar Raw in sig på att ge en väldigt skev bild av skolgången. Eleverna på veterinärskolan tycks inte vara där för att studera utan istället styr nollning allt. Det är fest och högmusik, vilket också gör filmen irriterade för både ögon och öron, och den extrema nollningen gör inte filmen trovärdig. Utbildningen glöms bort och eleverna saknar medkänsla mot levande ting, något som gör att hela veterinärinriktningen klickar fel. Därtill så är handlingen lös och utdragen och språket är fullt samtidigt som karaktärerna beter sig som dumma småungar, och det finns även tillfällen då filmen går emot sig själv och sina principer.

Vegetarianen Justine (Garance Marillier) får plötsligt upp smaken för kött, rått kött.

Det kryllar av brister och utöver den motbjudande upplevelse så anser jag att filmen bara är en skruvad version av en alldagliga skräckis som fungerar lika bra som en godnattsaga, och trots att Raw faktiskt är motbjudande så är den det på fel sätt. Men ändå finns här något litet som gör att man sitter kvar och mår illa tills eländet är slut, jag kan bara inte sätta fingret på vad.

Snart inser Justine att det är bättre med färskt och blodigt kött.

Originaltitel: Grave.
Svensk- / Världstitel: Raw.