Exfrun (2017)

Exfrun (Drama):
Flickvännen Klara är nyförälskad och vill inget hellre än att umgås med pojkvännen Jacob som inte alltid har tid. Mamman Anna har en stel relation med sin man Jesper och exfrun Vera kan inte släppa taget om sin ex-man som lever i ett nytt förhållande, något som lätt går ut över deras gemensam barn.

Exfrun är ett relationsdrama där vi få ta del av en flickvännens, en frus och en exfrus liv och där de flesta tycks må relativt dåligt i sina livssituationer. Lyckan lyser med sin frånvaro under större delar av filmen och missnöjet är på topp då de alla försöker bita ihop och finna sig i sina öden samtidigt som någon lägger på ett falskspel för att visa upp en perfekt yta mot omvärlden.

Klara (Ellen Olaison) och Jacob (Karl Linnertorp) är nyförälskade.

Filmen skildrar det stillsamma vardagslivet och där de tre olika relationerna syns i en parallell skildringar utan att flätas samman, men det finns ändå en röd tråd i dramat då det ena paret är i början av sin relation, det andra i mitten och där det tredje redan är över. Skådespelarna lyckas fånga känslan av lycka och kärlek som sedan går över till förakt, avsky, missnöjdhet och ensamhet bra och det är lätt att sympatisera med de flesta parter. Dock har just exfrun Vera en självömkan som gör henne omöjlig att tycka synd om då hon låter sin situation gå ut över alla i hennes omgivning medan jag undrar varför frun Anna ens stannar kvar i sitt döda förhållande, och flickvännen Klara hon försöker helt enkelt lite för mycket vilket lätt gör henne klängig. Men en sak har de alla gemensamt, de biter ihop och låter livet rulla på.

Det gifta paret Anna (Nina Zanjani) och Jesper (Robin Keller) lever i ett förhållande utan glöd.

Även om Exfrun är bra då den skildrar den vanliga vardagen så är manuset något platt och storyn leder tyvärr ingenstans. Filmen slutar nämligen tvärt utan att ge sina tittare en upplösning och vi slutar med andra ord på samma ställe som vi började. Men jag uppskattar ändå att filmen uppmärksammar den verkliga sidan av relationslivet och visar att fler än man tror går runt på tår i sitt egna hem. Så när allt kommer till kritan så är alltså Exfrun en relativt bra men något händelselös film som fångar upp det vanliga livet.

Och exfrun Vera (Maria Sundbom) har självklart separerat men kan inte gå vidare.

Originaltitel / Svensk titel: Exfrun.
Världstitel: The Ex-Wife.