I.T. (2016)

I.T. (Drama, Kriminalare, Mysterium, Thriller):
Affärsmannen Mike Regan har den senaste tekniken installerad både på jobbet och i sitt hus, men när han avvisar en IT-konsult sin vänskap tar denne tillfället i akt att utnyttja Mikes Smart-House emot honom

I.T. är en relativt okänd thriller från 2016 som har Pierce Brosnan i huvudrollen som Mike Regan, en framgångsrik egenföretagare som sätter både sitt och familjens liv på spel när han råkar anlita fel tekniker till sitt så kallade "Smarta Hem". Filmen visar oss att teknik, kunskap och besatthet kan bli en farlig kombination för den okunniga, speciellt om den hamnar i fel händer.

Mike Regan råkar släppa in fel tekniker i sitt hus.

Med tanke på hur mycket i vår omgivning som styrs av internetuppkopplade apparater så är I.T. en högaktuell film som visar upp teknikens nackdelarna. Vi installerar kameror i våra hus för säkerhet och andra funktioner för att göra vardagen lätt, men när tekniken och utrustningen hamnar i fel händer kan du bli bevakad och en fånge i ditt egna hem. Med tanke på att detta faktiskt kan hända så blir filmen lite obehaglig samtidigt som den nästan lyckas göra mig lite paranoid. Trots att tempot är något slött så finns här en lite spänning som håller mig vaken och det är intressant att följa den besatta Ed Porter (James Frecheville) medan han med några knapptryck bevakar och terroriserar familjen Regan.

Överklasslivet betyder att man alltid måste ha tekniken tillgänglig, även vid frukosten

I.T. utnyttjar alltså de okunniga för att skapa ett obehag som mycket väl är möjligt att genomföra, men skådespelsinsatsen är långt ifrån den bästa. Brosnan är inte den skådespelare han en gång var och svenske Michael Nyqvist, som dyker upp framemot slutet, känns inte rätt i sin roll. Anna Friel och Stefanie Scott, som spelar fru och dotter till Mike Regan, är något platta i sina roller och just därför faller lotten på James Frecheville som lyckas fånga de psyksjuka vibbarna hos sin karaktär Ed Porter bra. Dock hade även han kunnat göra bättre ifrån sig och överlag så känns konstigt nog filmen något dum för att vara så smart och modern. Så på sin topp så är I.T. en någorlunda bra thriller som leker med den paranoida tittarens psyke.

Ed Porter ser och styr allt i familjen Regans hus.

Originaltitel: I.T..
Svensk titel: I.T..