Black Sea (2014)

Black Sea (Thriller, Äventyr):
Robinson har 30 år på nacken som en ubåtskapten men när han får sparken vänder han sig till den olagliga sidan. Han rekryterar då en besättning och tillsammans hoppar de på ett projekt som går ut på att söka efter en sjunken tysk ubåt vars last är full av guld

Black Sea är en engelsk och ryskspråkig film från 2014 som tar oss med ner under vattnet i en gammal rostig ubåt som är fylld av giriga och arga män som alla vill ha sin del av pengakakan, en kaka som självklart finns gömd någonstans på havets mörka botten. Den något laddade thrillern är fylld av konflikter och våld som sätter allas liv på spel medan självklart också djuphavssituationen gör sitt. I huvudrollen som den nyligen arbetslösa ubåtskaptenen Robinson ser vi Jude Law som knagglar sig fram på en förfärligt tillgjord brytning på någon/något slags dialekt/språk och vid hans sida hittar vi bland annat Bobby Schofield som syns i rollen som den något hjälplösa Tobin, en ung man som inte borde vara där han är.

Robinson styr ubåten till botten av havet.

Black Sea är, som ni säkert redan förstår, en ubåtsfilm och det är egentligen inte alls min typ av filmen. Dels för att den är rätt så utdragen och något seg samtidigt som intrigerna och bråket ombord på ubåten inte tilltalar mig det minsta, jag finner bara bråket dumt och onödigt. Men klaustrofobin som byggs upp inom mig gör i alla fall att jag ändå vill sitta kvar och när halva filmen har passerat tillkommer dessutom mer normala känslor hos karaktären vilket gör både dom och filmen mänsklig, och i takt med det så blir också äventyret mer ingående och gripande. Men... hur gärna jag än vill tycka om Black Sea så kan jag inte riktigt ta den till mig och jag kan ännu mindre fastan för det mörka dramat som utspelas på havets djupa botten.

Thrillern triggas igång när vi når botten och skatten

Jude Law var en gång i tiden en rätt så stor och respektabel skådespelare men efter en del mindre skandaler får han nu snarare bara vara glad för de få och mindre roller som han kan komma åt. Nu är det visserligen så att han har huvudrollen här i Black Sea men å andra sidan så är inte detta en A-listad film så därför kan det spela kvitta. Hans insats i filmen är dessutom lite som en bergochdalbana där han ibland presterar riktigt bra för att sedan ramla ner i slummen och knaggla sig fram på sin hemska dialektbrytning som inte är smickrande för någon, och kanske är det därför som filmen faller något platt mot havsbottnen för mig. Övriga skådespelare gör så gott de kan och även där finns det de som gör bra ifrån sig medan andra presterar mindre bra. Men en sak är säker, de alla lyckas i alla fall fånga de aggressiva bitarna bra vilket får dom alla att framstå som dränkta, elaka och våldsamma idioter.

Filmen knagglar sig fram på en rysk brytning

Black Sea må inte vara en film för just mig men jag tror ändå att den kan tilltala många andra och speciellt män som gillar när det är smutsigt, mörkt och trång. Så vad har då filmen lärt oss? Jo, att man aldrig ska sätta ihop ett gäng av fattiga, giriga och aggressiva män i ett trångt och farligt utrymme där minsta lilla misstag kan ha en dödlig utgång. Och tro mig, här dör folk på grund av många dumma handlingar som hade kunnat förhindrats om de bara hade betett sig civiliserat.

Girighet kan bli din död

Originaltitel: Black Sea.
Svensk titel: Black Sea.
Taglines: "Brave the deep. Find the gold. Trust no one." och "The only thing more dangerous than the mission is the crew".
Genre: Thriller, Äventyr.
Skådespelare: Jude Law, Konstantin Khabenskiy, Scoot McNairy, Tobias Menzies, Michael Smiley, David Threlfall, Sergey Kolesnikov, Sergey Puskepalis, Sergey Veksler, Grigoriy Dobrygin, Ben Mendelsohn, Bobby Schofield m.fl.
Regissör: Kevin Macdonald.
Speltid: 114 min (Blu-ray).
Språk: Engelska, Ryska.