Jersey Boys (2014)

Jersey Boys (Biografi, Drama, Musik):
Den unge Franike värvs av sin vän Tommy DeVito och tillsammans blir de starten på den ikoniska 1960-tals rockgruppen The Four Seasons

Jersey Boys är en biografi som kretsar kring uppkomsten av musikgrupp The Four Seasons som slog igenom under 1960-talet och där vi till största del riktar in oss på gruppens frontfigur Frankie Valli som spelas av John Lloyd Young. Filmen går i ungefär samma spår som Get on Up där allt handlar om kämpande, uppgång och fall. Nu är det visserligen så att Jersey Boys kom ut före Get on Up så kanske är det den som är en copycat, men lika varandra är de i alla fall och därför känns det också som om att jag har sett detta innan. De båda filmerna är dessutom filmad på ungefär samma viss, vill säga att vi även här har störande moment där karaktärerna vänder sig mot kameran och talar direkt till oss tittare vilket i sin tur förstör veklighetskänslan som filmen annars hade kunnat ge.

Tråkiga karaktärer som pratar rätt in i kameran och med oss tittare

Om vi ska se till trailern av filmen så gör den inte Jersey Boys rättvis och då menar jag inte att filmen är mycket bättre än trailern utan snarare tvärt om. Trailern få filmen att framstå både medryckande och underhållande men verkligheten ser aningen annorlunda ut. Jersey Boys är nämligen oerhört tråkig och stel och jag hade inte kunna bry mig om karaktärerna även om jag så försökte, inte ens under de sorgliga stunder som borde få mig att börja gråta. Det finns alltså inget som är vidare tilltalande och den musik som vi hör i trailern finns knappt med i filmen. Skådespelarna och dess karaktärer känns dessutom aningen upplåsta och hela upplägget är som medlet kloroform, vill säga som ett bedövningsmedel som man, mot sin vilja, får upptryckt under näsan och som man sedan sniffar i sig tills man tuppar av. Och tror mig, jag fick ge filmen upprepade chanser innan jag lyckades se klart den.

De sorgliga stunderna misslyckas när det kommer till att beröra

Så nej, Jersey Boys är inte alls en film som tilltalar mig eftersom den inte alls är som jag hade inbillat mig att den skulle vara. Det enda positiva med filmen är att den utspelar sig under 1960-talet där kläderna är vackra och klassiska för sin årgång och musiken, som knappt hörs av, är visserligen något uppfriskande. Men vid sidan om det så finner vi även ett maffiadrama som tycker ner hela filmen i slummen och jag skiter blanka fan i om detta är verklighetsbaserat eller ej för det blir bara tråkigt. Annars så är slutet av filmen dennes höjdpunkt och då just för att den äntligen är över.

Det är ont om bra framträdanden i Jersey Boys

Originaltitel: Jersey Boys.
Svensk titel: Jersey Boys.