Wild Tales (2014)

Wild Tales (Drama, Komedi, Thriller):
Filmen är indelad i sex olika små berättelser som alla handlar om hämnd.

Wild Tales (originaltitel: Relatos Salvajes) är en spansk film från 2014 som blev nominerad till en Oscars för bästa utländska film. Dock blev filmen statyett-lös och om ni frågar mig så är det förståeligt. Wild Tales består av 6 st korta berättelser som praktiskt taget handlar om hämnd och alla segment har en dödlig eller skadlig utgång för de inblandade. Historierna som vi här få se är aningen skruvade och extrema vilket knappast faller mig i smaken. Vissa av historierna må vara bättre än de andra men en sak har de gemensamt, de är alla överdrivna till max och de inblandade karaktärer är idiotiska.

Bruden Romina (Érica Rivas) blir galen när hon få reda på sin mans affär.

Filmen består som sagt av 6 segment och den första är "Pasternak" som handlar om passagerarna på ett plan som alla har något gemensamt med en och samma person. Den andra är "Las ratas (The Rats)" som handlar om en servitris som blir tvingad att servera en man som orsakat tragedi i hennes familj. Den tredje är "El más fuerte (The Strongest)" som handlar om två bilförare som inte riktigt kommer överens på vägen. "Bombita (Little Bomb)" är den fjärde berättelsen som handlar om en man vars bil blir bort bogserad från gatan ett par gånger och till slut får han nog. Den femte historian heter "La propuesta (The Proposal)" och handlar om en familj vars son smiter från en olycka med dödlig utgång, och för att komma undan med sitt brott försöker familjen få någon annan att ta på sig skulden. Den sista och sjätte historian heter "Hasta que la muerte nos separe (Until Death Do Us Apart)" och utspelar sig under en bröllopsfest där frun inser att hennes man har varit otrogen. Detta är alltså 6 st historier om hämnd och i takt med att vi betar av den ena historian efter den andra så växer också deras längd. Den första är alltså den kortaste medan den sista är den som är längst, och den sista är också den historia som är bäst utan att blir vidare bra.

Reta inte upp folk i trafiken, det kan få konsekvenser

Handlingen i Wild Tales små berättelser må vara fulla av sjuk och skruvad hämnd och det är något som jag vanligtvis tycker om, men just i detta fallet är det inte något som direkt tilltalar mig. Visst är vissa av segmenten både bra, galan och grymma men överlag så är de mest bara konstiga. Kanske är det så att det spanska språket förstör något för mig eller så är det bara filmens upplägg i sig. Hade jag velat se kortfilmer så hade jag nämligen valt att se någon då och då men här blir det lätt lite för mycket av det goda. Dock måste jag ändå säga att jag imponeras av skådespelarna vars sjuka vibbar når mig tack vare deras kroppsspråk och det är nästa så att man inte behöver läsa undertexten, vilket är ett plus men annars så finns här inte mycket som lockar mig och Wild Tales förblir bara en berättelse i mängden.

Bråka inte med bombmannen.

Originaltitel: Relatos Salvajes.
Världstitel / Svensk titel: Wild Tales.