Magnolia (1999)

Magnolia (Drama):
Två olika familjers öden utspelas parallellt med varandra under en helt vanlig dag i Los Angeles.

Magnolia är en rätt så kändistät (beroende på hur man ser det) och väl omtalad film från 1999 som har en speltid på över 3 timmar och där man har blandat ihop olika personers liv och öden. Från alla håll och kanter har jag enbart hört gott om filmen som jag trots allt har undvikt i flera år och när jag nu väl har sett den så måste jag säga att jag är besviken. Magnolia är nämligen ett komplicerat drama om kärleken, livet och döden som inte bara är rörig utan även osammanhängande. De flesta av karaktärerna må ha något gemensamt med det är så otydligt till en början att jag hinner tappa tråden och blir ointresserad, och när det väl är gjort går det inte att bygga upp förtroendet igen.

Allt har en början och ett slut..

Magnolia utspelar sig under en dag där vi få möta den gammal döende mannen Earl Partridge (Jason Robards) vars unga fru Linda (Julianne Moore) lider av en depression. Mannens son, Frank T.J. Mackey (Tom Cruise), är en självgod idiot som predikar på tv om hur männen har rätt till att behandla alla kvinnor som skit samtidigt som den döende mannens vårdare Phil Parma (Philip Seymour Hoffman) gör allt han kan för att kontakta denna idiot. Vid sidan om det dramat möter vi den cancersjuke programledare Jimmy Gator (Philip Baker Hall) som leder en frågesport där smarta barn tävlar mot vuxna människor och där pressen är hård. Programledarens dotter Claudia (Melora Walters) är en narkoman som under dagen går på en dejt med den misslyckad polisen Jim Kurring (John C. Reilly) och i skym undan av detta får vi även följa en nu mera vuxen vinnare av frågeprogrammet. Dessa historier binds mer eller mindre samman på ett eller annat sätt framemot slut men vägen dit är mörk men ändå vanlig då de vardagliga och skruvade saker nästan helt saknar någon mening. Magnolia bjuder med andra ord bara på en massa rappakalja och jag kan ärligt talat inte förstå all den framgång som filmen har fått.

Polisen faller för narkomanen.

Trots att handlingen i Magnolia är helt värdelös och att filmens speltid är på tok för lång för att man ska orka stå ut med dramat så imponeras jag av Tom Cruise insats som den tvättäkta skitstöveln Frank T.J. Mackey. Julianne Moore gör även hon rollen som den desperata frun Linda Partridge bra och Melora Walters passar bra in i rollen som den tvättäkta narkomanen Claudia Wilson Gator. Så ja, skådespelsinsatsen i filmen är det inget fel på men handlingen är bara så fruktansvärt tråkig och utdragen att jag nästan vill kräkas lite. Trots detta så finns här ändå ett djup och en sorg som kanske lyckas påverka mig något litet men på det stora hela så är Magnolia bara en mörk smörja som man gör bäst i att sopa under mattan.

Tom Cruise må gestalta världens största skit men han gör det förbaskat bra.

Originaltitel: Magnolia.
Svensk titel: Magnolia.
Tagline: "Things fall down. People look up. And when it rains, it pours".
Genre: Drama.
Skådespelare: Tom Cruise, Jason Robards, Julianne Moore, Philip Seymour Hoffman, Jason Robards, Melora Walters, John C. Reilly, Philip Baker Hall, Melinda Dillon, Jeremy Blackman, William H. Macy, Felicity Huffman m.fl.
Regissör: Paul Thomas Anderson.
Filmmanus: Paul Thomas Anderson.
Speltid: 188 min (Blu-ray).